2015. jún 03.

Szerelmetes táblafesték

írta: monly
Szerelmetes táblafesték

Ráérős tíz perceimben zajlik a hálószoba apró, ámde annál fontosabb dekorációs elemeinek elkészítése. Ezúttal erről a vintage hangulatú tábláról mesélek Nektek.

loveisintheair.jpg

Egyszer régen talán egy százas boltban (?) vásároltam egy csendéletet, amit aztán ide-oda rakosgattam a lakásban évekig. Nem egy minőségi darab, gyakorlatilag egy fa lapra van ráragasztva egy nyomtatott kép. Viszont a mérete és formája pont szuper lesz, hogy egy krétával írt szerelmes idézet rákerüljön! ;-)

munka1.jpg

munkaközibénafotóktelefonnal_1

Először csak át akartam kenni az egészet egy alapozófestékkel, de ahogy jobban szemügyre vettem, láttam, hogy már sok a papíron a karcolás. Ráadásul ahogy egy nedves szivaccsal elkezdtem letisztítani, a víz befolyt alá, és szépen fel is púposodott. Szóval először is le kellett áztatni és vakargatni a képet a fáról. Mindezt vízzel, ujjal, körömmel, és egy mosogatószivacs dörzsi részével kiviteleztem. Az utolsó réteg nem igazán akart lejönni, pedig nagyon sokat dörzsöltem. De úgy éreztem, így már elég lesz. Megszárítottam, majd ecset és szivacshenger segítségével lekentem egy réteg Pentart alapozófestékkel. (lásd fotók lent) Miután ez megszáradt, jöhetett a táblafesték (szintén Pentart márkájút használtam). Életemben először dolgoztam táblafestékkel, úgyhogy elkezdtem információt gyűjteni az interneten, ugyanis a festék dobozán gyakorlatilag semmi hasznosat nem találtam. Például nincs feltüntetve a száradási idő sem, amit azért nem ártana tudnunk, khm. 

munka2kollazs.jpg

munkaközibénafotóktelefonnal_2

A táblafesték száradási ideje elvileg nagyon hosszú, 12-24 órát írnak szinte mindenhol. Ecsettel a legjobb felvinni, de próbáljunk a lehető legszebben dolgozni vele, hogy minél kevesebb ecsetcsík maradjon. Először függőleges, majd vízszintes irányba is kenjük át a felületet. Legalább 2, de akár 3 rétegben is nyugodtan vigyük fel, hogy a végén szép homogén felületté tudjuk csiszolni. Minél szebben kentünk, annál kevesebbet kell csiszolni. :)

Én, a türelmetlen először kiakadtam, hogy hát én biztos nem várok 24 órát. :)) De mivel csak esténként értem rá dolgozni vele, ezért mégis "kivártam". :) Összesen 3 rétegben vittem fel a festéket, az első kettő között 24 órát, a harmadik előtt már csak 12-t vártam. (De 12 óra után is tökéletesen száraz volt már a felület.) Olyat is olvastam egyébként, hogy hideg levegős hajszárítózással gyorsíthatjuk a folyamatot. Az utolsó réteg megszáradása után pedig nagyon finom (600-as) csiszolópapírral körkörös mozdulatokkal elkezdtem átcsiszolni a felületet, hogy szép sima legyen. De itt jött a pánik! Egyrészt annyira kőkeményre száradt a festék, hogy nem igazán tudtam csiszolni. De amint erősen rányomtam, helyenként máris kezdett előtűnni a fehér alapozó. Úgyhogy gyorsan abba is hagytam a csiszolást. De egyáltalán nem látszik a végeredményen, hogy minimálisan ecsetcsíkos. A festék felvitelekor ne ijedjetek meg, még elég csíkosnak tűnik, száradás után ez már nem ilyen látványos.

A száradási időkben a krétával való írást tanulmányoztam. Hogy vajon mitől is lesz hangulatos az az "odafirkantott" idézet? Hát természetesen attól, hogy nem csak úgy odafirkantják, hanem ennek is megvan a maga művészete! És bár annak tűnik, egyáltalán nem egyszerű valami szépet alkotni. Tömören összegezve: a kontrasztok, a kis- és nagybetűk, valamint az írott és nyomtatott betűk váltakozása teszi leginkább látványossá a végeredményt. Amit pedig tovább fokozhatunk egyéb díszítőelemek megrajzolásával: vonalak, hullámok, nyilak, szívecskék stb.

Én először kigondoltam, hogy melyik sort milyennek szeretném látni, aztán papíron gyakorolgattam az írást, mielőtt a tábla következett volna. Persze még azt is letöröltem párszor, mire elégedett lettem. Hát még van hova fejlődnöm! Nálam most ez lett a végeredmény:

munka3.jpg

Nyugodtan lehet csinosítgatni, módosítani, hiszen könnyen letörölhető egy nedves szivaccsal. Az aktuálisan kedvenc idézeteinket pedig bármikor cserélgethetjük rajta. Nekem bejön! És mivel maradt a festékből, biztosan lefestek még vele valamit! ;-))

Szólj hozzá

otthon diy táblafesték